KOSMOS-NEWS PARTY 2018 se uskuteční od pátku 27. dubna do neděle 29. dubna 2018 v Pardubicích

_____________________________________________________________________________________________________________

Luboš Perek, doyen české astronomické obce, oslaví 26. července devadesátiny...

25. července 2009 v 0:18
Luboš Perek se již dlouho skví na samotném nebi - od roku 1979 totiž nese jeho jméno planetka číslo 2900.

Narodil se 26. července 1919. Po studiu na Masarykově univerzitě v Brně, přerušeném válkou, a doktorandském pobytu na Univerzitě Karlově zahájil svou dráhu vědce v Astronomickém ústavu Československé akademie věd v Praze.
Jeho vědecké výsledky i zásluhy za rozvoj československé astronomie jsou dalekosáhlé. Po druhé světové válce měl v Československu zásadní podíl na rozvoji stelární astronomie - tedy astronomie, která se zabývá studiem vzdáleného vesmíru: hvězd, dvojhvězd, hvězdokup, galaxií a dalších mimogalaktických objektů.
Luboš Perek zkonstruoval v Brně reflektor o průměru 0,6 metru, který je ostatně stále v provozu, řídil výstavbu dvoumetrového reflektoru v Ondřejově, jenž byl v době svého dokončení jedním z největších dalekohledů na světě. Dodnes největší český astronomický dalekohled začal pracovat v roce 1967 a umožnil československým vědcům mnoho zásadních objevů.
V roce 1967 byl Luboš Perek zvolen na 13. valném shromáždění Mezinárodní astronomické unie, konaném v Praze, jejím generálním sekretářem. Jako zatím jediný český astronom se ocitl v takto vysoké funkci.
Rok na to dopadla na celou vědeckou obec rána. Slibné kariéry a mezinárodní kontakty zásadním způsobem narušila sovětská okupace. Luboš Perek vedl v politicky nejtěžším období Astronomický ústav.
Po srpnu byl sice odvolán z ředitelské funkce a pouze pověřen řízením ústavu, ale jeho vědecký kolega Jiří Grygar vzpomíná: "Z Astronomického ústavu vedeného docentem Perkem se odcházelo pouze na vlastní žádost nebo do penze. Svou osobní statečností se zasloužil o to, že nikdo nebyl po normalizačních prověrkách propuštěn. Naopak ještě nabíral vědce vyhozené z jiných pracovišť nebo z rozpuštěných vědeckých ústavů."
V období normalizace se odehrála i absurdně humorná historka, která o charakteru doby jasně vypovídá. Do země svých předků se vydal roku 1974 na návštěvu americký astronaut Eugen Cernan. Pro jistotu si zařídil novinářskou akreditaci na veletrh Incheba, který se konal v Bratislavě.
Marně telefonovali pracovníci velvyslanectví na všechny strany, že kosmonaut s sebou přivezl československou vlajku, kterou měl na Měsíci, a chtěl by ji někomu předat. Prezident Ludvík Svoboda ho nechtěl nebo nesměl přijmout. Na nedostatek času se vymluvil i normalizační předseda Československé akademie věd Jaroslav Kožešník.
Nakonec vlaječku přijal ředitel Astronomického ústavu ČSAV docent Luboš Perek. Umístil ji na místě nejčestnějším - v kopuli dvoumetrového dalekohledu na observatoři v Ondřejově."
To však ještě není konec příběhu. "Po odchodu Perka mi nový ředitel nařídil, že vlajku musíme schovat, protože nemáme odpovídající věc z druhé strany, od Sovětů," vzpomíná astrofyzik Jiří Grygar.
Vlajka ležela ve skladu až do listopadové revoluce. Až od roku 1990 opět zdobí největší český dalekohled v ondřejovské hvězdárně.
Odborné kvality Luboše Perka i přes politické nepřízně dovedly až na místo vedoucího oddělení pro záležitosti kosmického prostoru sekretariátu Spojených národů. Tam se začal zabývat kromě vědeckého bádání i kosmickým právem. I na tomto poli dosáhl světového věhlasu, stal se světovým odborníkem na problematiku kosmického smetí a zasloužil se o definici geostacionární dráhy.

Když Luboš Perek letos v květnu přebíral ve slovutné budově pražského Karolina cenu Učené společnosti za zásluhy o rozvoj vědy, zazněl z novinářské obce dotaz: Nepíšete paměti?
"Ještě je brzy," odpověděl. Ostatně báječný smysl pro jemný humor na něm kolegové oceňují stejně jako jeho zásluhy na rozvoj české astronomie a podíl na astronomii světové.

Doc. RNDr. Luboš Perek DrSc., Dr. h. c. (90)
- Narodil se 26. července 1919.
- 1946: Ukončil studia Masarykovy univerzity v Brně.
- 1961: Získal titul doktora věd v astronomii na UK.
- 1967-1970: Generální sekretář Mezinárodní astronomické unie.
- 1968-1975: Ředitel Astronomického ústavu v Praze.
- 1975-1980: Ředitel oddělení sekretariátu OSN.
- 1989-1992: Předsedou Čs. astronomické společnosti.
- 1996-2006: Členem sboru ředitelů Mezinárodního ústavu kosmického práva.

* * * * * *
Vážený pane docente,
je mě velikým potěšením, že jsem měl možnost Vás poznat a spolupracovat s Vámi.
Je mě velkou ctí popřát Vám i tímto způsobem vše dobré do dalšího života.
V úctě
Milan Halousek

(Úvodní fotografie je z letošní KOSMOS-NEWS PARTY. Životopisnou vzpomínku jsem si vypůjčil z webu časopisu EKONOM, autorka Eva Bobůrková)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.